بیومارکرهای جدید می توانند تغییرات اولیه در چشم که منجر به کوری مرتبط با دیابت می شوند را تشخیص دهند

23ژوئیه 2021 - بر اساس تحقیقات جدیدی که در دانشکده اپتومتری دانشگاه ایندیانا انجام شد، نشانگرهای زیستی جدید یافت شده در چشم می توانند کلید کمک به مدیریت رتینوپاتی دیابتی و حتی شاید تشخیص دیابت باشند.

دیابت می تواند در مراحل اولیه، بر چشم ها تأثیر بگذارد، حتی قبل از اینکه این تغییرات با معاینه بالینی منظم قابل تشخیص باشند. با این حال، تحقیقات جدید شبکیه نشان داده است که این تغییرات را می توان زودتر از آنچه که قبلا تصور می شد، با تکنیک های اپتیکال تخصصی و تجزیه و تحلیل کامپیوتری تشخیص و اندازه گیری کرد.

توانایی تشخیص نشانگرهای زیستی برای این وضعیت تهدید کننده بینایی، ممکن است منجر به شناسایی زود هنگام افراد در معرض خطر دیابت یا اختلال بینایی شود و همچنین توانایی پزشکان در مدیریت این بیماران را بهبود بخشد. نتایج این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شده است.

پرفسورAnn E. Elsner ، استاد برجسته در دانشکدهبینایی سنجیIU ، گفت: رتینوپاتی دیابتی، که به دلیل تغییر در رگهای خونی در شبکیه ایجاد می شود، شایع ترین بیماری چشم دیابتی و علت اصلی نابینایی در بزرگسالان در ایالات متحده است. پیش بینی شده است که از سال 2010 تا 2050، تعداد آمریکایی های مبتلا به رتینوپاتی دیابتی تقریباً دو برابر شود و از 7.7 میلیون نفر به 14.6 میلیون نفر برسد.

مطالعه جدید بخشی از تأکید گسترده فعلی برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی با کمک هوش مصنوعی ابر اساس تصاویر شبکیه است. با این حال، برخی از این الگوریتم ها قابلیت تشخیص رتینوپاتی را براساس ویژگی هایی دارند که بسیار دیرتر رخ می دهند.

روشمحققان دانشکده ی اپتومتری ایندیانا، با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر شبکیه که در این مطالعه توصیف شده است، امکان تشخیص این تغییرات را در شبکیه زودتر از قبل فراهم می کند.

دکتر السنر، گفت: بسیاری از الگوریتم ها از هر گونه اطلاعات تصویری که بین بیماران دیابتی و افراد کنترل متفاوت هستند، استفاده کرده و می توانند تشخیص دهند که چه افرادی ممکن است به دیابت مبتلا شوند، اما این موارد غیر اختصاصی هستند. روش ما می تواند با سایر روشهای هوش مصنوعی ترکیب شود تا تغییرات اولیه ی موضعی را که در لایه های خاص شبکیه یا انواع بافت ها رخ می دهد، بسیار زودتر تشخیص دهد، به این وسیله که اطلاعاتی که در الگوریتم های دیگر تجزیه و تحلیل نشده اند، را در تجزیه و تحلیل خود می گنجاند.

دکتر السنر، آنالیز تصاویر شبکیه را در آزمایشگاه خود در مرکز تحقیقات چشم پزشکی بوریش در دانشکده اپتومتری به همراه Joel A. Papay، دانشجوی دکترای برنامه علوم بینایی در این دانشکده انجام داد. آنها از داده های جمع آوری شده از داوطلبان مبتلا به دیابت، به همراه افراد کنترل سالم استفاده کردند. همچنین از داده های غربالگری رتینوپاتی دیابتی اعضای یک جامعه ی کمتر برخوردار که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و سلامت آلامدا جمع آوری شده بود، استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل کامپیوتری بر روی داده های تصویر شبکیه که معمولاً در کلینیک های مجهز جمع آوری می شود، انجام شد. بسیاری از اطلاعات مورد استفاده در این مطالعه برای تشخیص یا مدیریت بیماران، اغلب در کلینیک ها نادیده گرفته می شوند.

این مطالعه با کمک هزینه 2.6 میلیون دلاری از موسسه ملی چشم از موسسه ملی بهداشت برای 5 سال حمایت شد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/new-biomarkers-may-detect-early-eye-changes-that-can-lead-to-diabetes-related-blindness